WEDSTRIJDSPORT

Net zoals de activiteitenkalender was ook de wedstrijdkalender goed gevuld! Naast de reguliere selectiewedstrijden en Federatieve Kampioenschappen konden dit jaar i.s.m. de andere federaties ook de Selecties Vijvervissen weer plaatsvinden. Tot driemaal toe werd er een Streetfishing wedstrijd georganiseerd in Zwolle: de selectie, het NK én het WK! Ook de barbeel koppelwedstrijd en de Twentekanalen korpswedstrijd stonden weer op het programma. Nieuw dit jaar waren de wervingsdagen wedstrijdvisserij om nieuw jong talent te scouten. Maar liefst 8 podiumplekken werden behaald door wedstrijdvissers uit Oost-Nederland tijdens verschillende nationale en internationale kampioenschappen.

Havenvisdagen Blokzijl en Steenwijk

Na het succes van de eerste havenvisdag in Genemuiden in 2019 organiseerden we begin van het jaar samen met HSV het Baarsje uit Blokzijl en HSV Steenwijk twee havenvisdagen voor jeugd van 8 tot 20 jaar. Na een grijze en vooral natte februarimaand, stond de zon uitgerekend op beide dagen hoog aan de hemel, een mooi cadeautje! Het programma bestond uit 2 wedstrijdjes. Een voor de wat meer ervaren wedstrijdvissers en een voor beginnende vissers. Deze laatste categorie viste in koppels en een half uurtje korter. Aan de tomeloze inzet van de jeugd én de vrijwilligers lag het absoluut niet, maar helaas werd nauwelijks vis gevangen.

Blokzijl
In Blokzijl deden op 26 februari 3 wedstrijdvissers en 21 beginnende vissers mee. Bij de ervaren wedstrijdvissers werd Josanne Goorman eerste. Luuk Hendriks en Rhys Taylor pakten de eerste plek bij de beginners en de tweede plek ging naar het enige drietal Carst en Jens Klinkert en Stijn Heijman. Om de overige prijzen moest geloot worden om ze te kunnen uitreiken.

Steenwijk
Een week later wist het deelnemersveld van 8 wedstrijdvissers en 8 beginnende vissers in Steenwijk iets meer vis te vangen, al zorgden vooral het mooie weer en de gezelligheid voor een geslaagde dag. Bij de beginners werden Loid en Niam Damhuis overtuigend winnaars met 11 vissen. Tweede werden Kaij Rietberg en Danisha van Oostende met 5 vissen. Om de derde prijs werd geloot en de overige deelnemers mochten een leuke prijs uitzoeken van de prijzentafel.
De eerste prijs bij de wedstrijdvissers ging naar Keano Jansen. Hij ving 2 vissen. Zoë Jansen, Jasper Krooneman en Boaz ten Klooster vingen allemaal 1 vis en lootten om de tweede en derde prijs, waarbij Boaz tweede en Jasper derde werd. Ook de wedstrijdvissers die niet in de prijzen waren gevallen, mochten een leuke prijs van de prijzentafel uitzoeken.

Beide havenvisdagen werden afgesloten met patat en snacks voor alle deelnemers en vrijwilligers. Ten slotte kregen alle deelnemers nog een goed gevulde goodiebag mee naar huis met o.a. een kortingsbon van een hengelsportzaak uit Steenwijk.

Noordoostelijk Kampioenschap

Het was op zaterdag 9 april een pittige strijd aan het van Starkenborghkanaal tijdens het traditionele Noordoostelijk Kampioenschap. Niet alleen tegen de wind en andere weerselementen maar vooral ook om een visje te vangen. Met 56 deelnemers bestond de totale vangst uit 47 kg vis.

Dobber dragend
Het vissen was voor de dobber dragende categorie extra moeilijk door de harde wind dwars over het water. Het vergde de nodige inspanning om de hengel goed op de plaats te houden. In totaal is er in deze categorie ruim 12 kg gevangen.
Overall kampioen is geworden Susanne Dijkstra uit Wolvega, met 1950 gram vis. Hiermee mag zij zich Noordoostelijk Kampioen Dobber dragend noemen, een fantastisch resultaat!

De andere vakwinnaars zijn:
  • Henk Bos, Annen (990 gr
  • Dhr. Poelsema, Ossenzijl (550 gr)
  • Luc Ebbing, Borger (270 gr)

Feeder
Bij de feedervissers waren, zoals verwacht, de vangsten beter. In totaal is er in deze categorie bijna 35 kg gevangen door 38 deelnemers. Kampioen werd Albert Tammenga uit Noordbroek 7370 gram vis. De andere vakwinnaars zijn:
  • Johannes Snip, Nuis (1790 gr)
  • Henk Enting, Eext (1320 gr)
  • Alje Kuiper, Borgsweer (1220 gr)
  • Harry de Jong, Assen (820 gr)

Prestaties jeugdtalenten Oost-Nederland
Dit jaar deed ook het jeugd wedstrijdteam van Sportvisserij Oost-Nederland mee in de categorie dobber dragend. En dat deden zij erg verdienstelijk! In verschillende vakken wisten zij toch een plekje op het podium te pakken.
  • Jasper Krooneman (aspirant): tweede plek vak B (770 gram)
  • Jayden Breuker: derde plek vak B (610 gram)
  • Keano Jansen: tweede plek vak C (230 gram)
  • Bo Breuker: derde plek vak D (350 gram)

Noordelijke selectiewedstrijd kustvissen

Zaterdag 7 mei vond de Noordelijke Selectiewedstrijd Kustvissen plaats aan de zeedijk te Roptazijl. Zoals gebruikelijk wordt deze wedstrijd vooral door buurfederatie Fryslân georganiseerd en zijn deelnemers vanuit Sportvisserij Groningen Drenthe en Oost-Nederland van harte welkom. Het zonnige, rustige weer, met een matig windje uit het noorden, maakte het voor de vissers en de controleurs een heerlijke dag aan de kust. De gevangen vis bestond met name uit bot, maar ook werd er regelmatig paling gevangen. Totaal zijn er 53 vissen gevangen

De uitslag:
  1. Frank Evink (O.K.O. Oosterwolde) - 191 cm vis
  2. Jeremi Bruinsma - 181 cm vis
  3. Ap Tot - 172 cm vis

FEDERATIEVE KAMPIOENSCHAPPEN EN SELECTIEWEDSTRIJDEN

Federatief Kampioenschap / Selectie Dobber dragend Heren en Teams

Na twee jaar geen selecties georganiseerd te hebben, kon op zaterdag 14 mei eindelijk de Selectie Dobberdragend Heren en Teams weer plaatsvinden aan het Beukerskanaal nabij Steenwijk. Deze selectiewedstrijd was eveneens een Federatief Kampioenschap. Onder zeer aangename weersomstandigheden werd de wedstrijd gevist.

De vangsten verschilden erg per vak, voor sommigen was het 4 uur lang ploeteren voor een visje, voor anderen ging het wat beter. Bij de teams werd Team Maver Zamataro winnaar met een totaal aantal punten van 10, gevolgd door Team Maver Evezet op plaats 2 met 12 punten. Beide teams plaatsten zich hiermee voor het ONK-teams op 28 augustus in de Lage Vaart Trekweg Lelystad.

Bij het individueel klassement werd Willy Blom van HSV Haaksbergen eerste, met een totaalgewicht van ruim 14 kilo. Voor het individuele klassement is de top 19 van de uitslag geplaatst voor het ONK Dobbervissen Heren op 3 september in het Noord Hollands Kanaal, West Graftdijk.

Ook terug van weggeweest was de mogelijkheid om na de wedstrijd samen te komen voor de prijsuitreiking. Dit stukje gezelligheid werd dan ook zeer gewaardeerd, door zowel de deelnemers als de wedstrijdleiding.

Federatief Kampioenschap / Selectie Junioren U15, U20 en U25

Omdat door de coronapandemie 2 jaar geen wedstrijden gevist konden worden, werden alle deelnemers aan deze selectiewedstrijd op 4 juni in de Urkervaart automatisch geplaatst voor het NK Junioren.
De uitslag van het Federatief Kampioenschap was als volgt:

Categorie U15
  1. Sophie Bakker – 1500 gram
  2. Robin de Lange – 330 gram
  3. Rick Sikking – 70 gram
Categorie U20
  1. Josanne Goorman – 1970 gram
  2. Jeada Pijnacker – 1710 gram
  3. Bo Breuker – 1000 gram
Categorie U25
  1. Nick Eestermans – 5540 gram
  2. Marc Haarsma – 1440 gram
  3. Daan van Ommeren – 460 gram

Federatief Kampioenschap / Selectie Feeder Individueel en Teams

Op zaterdag 25 juni stond de Selectie Feeder Individueel en het Federatief Kampioenschap Feeder Teams aan de Urkervaart tussen Emmeloord en Tollebeek op het programma. Oorspronkelijk zou er gevist worden op de Urkervaart tussen Tollebeek en Urk, maar omdat hier geen eerlijk parcours kon worden uitgezet en/of sommige stekken niet bevisbaar waren, is ervoor gekozen om een ander parcours te nemen. Onze voorkeur was natuurlijk uitgegaan naar het andere parcours, daar we weten dat daar normaliter beter gevangen wordt.

Nadat om 10.00 het beginsignaal van de wedstrijd had geklonken was het voor velen 5 uur lang schrapen voor een visje, met uitzondering van de deelnemer op stek C13. Het Federatief Kampioenschap Feeder Teams is gewonnen door HSV het Meuntje uit Westerhaar met 11 punten gevolgd door HSV T.O.G. Apeldoorn met 12 punten, goed voor de tweede plaats. De derde plaats was voor HSV Zwartewaterland met 13 punten.

Over het algemeen werd er werd er niet veel gevangen met een paar uitschieters waaronder de winnaar, Frits Woltman uit Apeldoorn die op stek C13 had plaats genomen. Hij wist in deze 5 uur tijd maar liefst 44.110 gram wist te vangen. De 3 beste vissers per vak gingen door naar de landelijke finale. De overige vakwinnaars zijn geworden:

• Johan Oudebruil (VVLO Losser) – 12.750 gram
  • Klaas Huisman (Staphorster HSV) – 9.440 gram
  • Gert Oost (T.O.P. Coevorden) – 1.550 gram
  • Jan Veenman (HSV Steenwijk) – 480 gram

Selecties vijvervissen

Karper, karper en heel veel karper! Zaterdag 2 en 16 juli was het weer tijd voor de selectiewedstrijden vijvervissen van Sportvisserij Oost-Nederland, Sportvisserij Fryslân en Sportvisserij Groningen Drenthe. Beide selectiewedstrijden bij Vispark Nolderwoud zaten afgeladen vol, alle stekken waren bezet.

Eerste selectiewedstrijd
Onder zonnige weersomstandigheden en prima sfeer werd de eerste wedstrijd een perfecte visdag. Naast de vele karpers, waaronder ook een aantal behoorlijk grote karpers, werd er her en der ook een voorntje of een verdwaalde baars gevangen. Met name de laatste paar uur werd er behoorlijk goed gevangen, iets wat eigenaar Rick al voorspelde. Een aantal deelnemers bleef constant binnen de minuut kleine hoeveelheden bijvoeren om te zorgen dat de volgende aanbeten zouden blijven komen.

Finalisten
De vangsten en de vistechnieken wisselden per visser. Van vissen met de jigger tot het vissen met paste en achterstevoren op een kist om in de eigen kant te kunnen vissen, alles kwam voorbij. Na 5 uur vissen werd de stand opgemaakt en kon Peter Urscheler het meeste gewicht aanbieden. Met maar liefst 76,4 kilo vis ging Peter er met de bokaal vandoor. Naast Peter werd in het andere vak gewonnen door Dennis Thoben, met 51 kilo. In totaal heeft het deelnemersveld bijna 600 kilo bij elkaar weten te vissen. De top 5, oftewel de maximale hoeveelheid deelnemers kon afgevaardigd worden naar de finale van het ONK Vijvervissen op 8 oktober in de Berenkuil

Tweede selectiewedstrijd
De ochtend van de 16e juli begon aardig fris, het windje zorgde voor verkoeling. Gedurende de dag werd het wat warmer, met name aan het eind van de wedstrijd was het weer goed op temperatuur. Het vangen van de vis bleek een stuk lastiger dan de vorige wedstrijd. Met name de karpers waren minder happig deze keer, de voorns lieten zich onvermoeid veel zien. Gaandeweg de wedstrijd lukte het vangen van de karpers toch iets beter. Net als de vorige keer, werden vooral in het laatste uur de karpers binnengehaald.

Finalisten
Na 5 uur vissen werd de stand opgemaakt, de winnaar ving uiteindelijk 40 kilo tegen bijna 80 kilo bij de eerste selectiewedstrijd. De winst was voor Sven de Wall, met 40 kilo exact ging hij er met de bokaal vandoor. Naast Sven werd in het andere vak gewonnen door Maurice Prijs met 35,66 kilo. In totaal heeft het deelnemersveld bijna 450 kilo bij elkaar weten te vissen. Ook nu weer mochten 5 deelnemers worden afgevaardigd naar de finale. Een gelukje voor de nummer 6, aangezien de nummer 5 zich al geplaatst had via een andere selectiewedstrijd.

Selectie Streetfishing Zwolle

Op zaterdag 22 oktober jl. is de selectiewedstrijd Streetfishing gevist in de stadsgrachten van Zwolle. Deze wedstrijd werd georganiseerd door Sportvisserij Oost-Nederland en Hengelsport Federatie Midden Nederland in samenwerking met Visserijvereniging De Hengelsport Zwolle. Met een deelnemersveld van 29 teams kunnen we spreken van een mooie opkomst, de grootste selectiewedstrijd van Nederland. Via deze overigens loodvrije selectiewedstrijd konden teams zich plaatsen voor de landelijke finale het Nederlands Kampioenschap Streetfishing op 5 november, dat ook in Zwolle plaatsvond.

Na de korte briefing was het tijd voor de groepsfoto, waarna om klokslag 10 uur de teams fanatiek wegschoten naar het plekje waar ze de meeste en of eerste vis verwachtten. Het weer was de deelnemers tijdens de wedstrijd goed gezind. De vis kwam rustig op gang, waarschijnlijk ook omdat ze reeds wat vissers gewend waren na het WK Streetfishing in het weekend voorafgaand aan de selectiewedstrijd. De vissers konden de vangsten doorgeven via de Score Fishing App, waardoor de uitslag gemakkelijk opgemaakt worden en men terug kan zien waar de vissen gevangen zijn.

Wedstrijdresultaten
Om 15.00 uur klonk het virtuele eindsignaal en konden de deelnemers genieten van een stamppot buffet! Intussen controleerde de wedstrijdleiding de vangsten en werd de einduitslag opgemaakt. Voor de top 10 was er een geldprijs en het team dat eerste werd, kreeg per persoon ook nog een mooie glazen bokaal!

Top 3
  1. De Hasselters – Berend Jongman en Daan Pit - 228 cm vis
  2. Oost-west thuis Best – Felix Sens en Martijn Leus - 213 cm vis
  3. 055vissertjes – Daniel Put en Boy van Veluwen - 123 cm vis

Team de Hasselters werd kampioen

Scan de QR code of klik hier voor een aftermovie van de Selectie Streetfishing Zwolle

OVERIGE FEDERATIEVE WEDSTRIJDEN

Federatief Kampioenschap Dobbervissen Dames

De Linderbeek bij Den Ham was op 18 juni het decor voor het Federatief Kampioenschap Dames, waarbij 10 dames de strijd om de kampioenstitel met elkaar aan gingen.
De sfeer was gezellig, het weer was warm en de vis liet zich wisselend vangen. Gelukkig lag het parcours in de schaduw van een aantal bomen, wat het vissen aangenaam maakte ondanks de warmte. Bij elkaar wisten de deelnemers net iets meer dan 10 kilo vis te vangen, ruim vier keer zo veel als dezelfde wedstrijd vorig jaar.

Om de wedstrijd zo eerlijk mogelijk te laten verlopen, is er wederom gebruik gemaakt van een aantal zogeheten blokkers aan het begin en eind van het parcours, waardoor de kansen voor alle deelnemers gelijk waren.

Federatief Kampioen 2022
Winnares van het Federatief Kampioenschap Dames 2022 werd Josanne Goorman met 2651 gram. Josanne bleef hiermee de winnares van vorig jaar voor, de tweede plaats was namelijk voor Geertje Veenstra met 2413 gram vis. De derde plek was voor Anouska Kars met 2226 gram vis.

De winnaressen van het FK Dobbervissen Dames

Korpswedstrijd Junioren rayon 1

Door het opheffen van onze rayonstructuur worden de rayonwedstrijden voortaan ondergebracht bij onze wedstrijdcommissie. Op zaterdag 25 juni 2022 werd onder uitstekende weersomstandigheden in het gebied van rayon 1 in samenwerking met Ons Vermaak te Rijssen de jaarlijkse Korpswedstrijd Junioren cat. B (U20) en C (U15) gevist met de vaste stok. Ondanks dat slechts twee verenigingen zich voor deze wedstrijd hadden opgegeven, hebben we gemeend deze wedstrijd door te moeten laten gaan. En met succes, want bijna alle deelnemers, op één na, hebben vis gevangen.

Winnend korps categorie B (U20)
  • HSV Ons Vermaak Rijssen (Milan Ligtenberg, Josanne Goorman, Corne Nijland, Jurian Brinks en Jasper Seppenwolde) – 9160 gram vis
Winnend korps categorie C (U15)
  • HSV Ons Vermaak Rijssen (Jarno Haase, Wouter Arends, Hugo Nijzink, Peter Haase, Erik Visscher, Luuk Altink) – 3900 gram vis

Dorpenwedstrijd

Maar liefst 67 deelnemers wisten op 10 juli de weg te vinden naar de Dorstenkampvijvers te Raalte voor de Dorpenwedstrijd! De vissers in 3 categorieën moesten zichzelf tijdens deze wedstrijd redden en gingen vakkundig aan de slag. Voor de jongste categorie was vanuit de organisatie het aas geregeld in de vorm van minimaden, ook wel pinkies genoemd, en op verzoek het materiaal.
Al vrij snel werden de eerste vreugdekreten al gehoord en de eerste vissen binnen gehengeld en daar bleef het niet bij! Er werd die dag een behoorlijke hoeveelheid vissen gevangen. Klokslag 11.30 uur klonk het eindsignaal en konden de controleurs de eindbalans per groep opmaken.
Na op een snelle en op correcte wijze de Drostenkampvijver schoon en opgeruimd achtergelaten te hebben, kregen alle deelnemende kinderen in Restaurant Tijenraan een patatje en iets te drinken. Onder luid applaus van deelnemers en ouders werden daarna de prijswinnaars bekend gemaakt.

De top 3 per categorie:

Categorie 0 t/m 9 jaar
  1. Kai Wijnbergen - DHV Diepenveen - 228 cm
  2. Giel Nijkamp - HSV Raalte - 179 cm
  3. Kars Groot Koerkamp - De Rietvoorn Holten-Markelo - 167 cm
    Grootste vis: Kai Wijnbergen - DHV Diepenveen - 39 cm
Categorie 10 t/m 13 jaar
  1. Tian Huisman - Ons Genoegen Nijverdal - 553 cm
  2. Wout Leushuis - Ons Genoegen Nijverdal - 475 cm
  3. Floris Broekmate - Ons Genoegen Nijverdal - 383 cm
    Grootste vis: Tian Huisman - Ons Genoegen Nijverdal - 33 cm
Categorie 14 t/m 17 jaar
  1. Milan Kleine Staarman - Ons Genoegen Nijverdal - 370 cm
  2. Jayden Breuker - HSV Bathmen - 345 cm
  3. Bo Breuker - HSV Bathmen - 282 cm
    Grootste vis: Jayden Breuker - HSV Bathmen - 19 cm

Youth Challenge

In 2022 is opnieuw de Youth Challenge georganiseerd in alle 7 federatiegebieden. Het competitie model van vorig jaar is doorgezet en de U25 klasse mocht dit jaar weer mee doen. Naast de individuele wedstrijden met prijzen verdienden de deelnemers punten per wedstrijd waaraan ze deelnamen. Uiteindelijk werd hier een eindstand van gemaakt met mooie geldprijzen! Dit alles werd verzorgd door de goede samenwerking van de federaties! Helaas was het aantal deelnemers niet altijd even groot en kon niet bij elke wedstrijd punten verdeeld worden voor de competitie. Met name de deelname aan de categorie U25 was erg mager. Voor 2023 vervalt deze klasse dan ook weer en gaan we terug van 7 wedstrijden naar 5 wedstrijden.
In de volledige competitie is Rick Sikking uit Zutphen knap 3e geworden in de categorie U15.
Een vervolg op de Youth Challenge was bedacht in de vorm van een Winter Challenge, laagdrempelige wintervisserij met 1 wedstrijd per maand in de maanden november tot en met februari. Sportvisserij Oost-Nederland heeft getracht in december een dergelijke wedstrijd te organiseren maar helaas hebben we deze af moeten gelasten i.v.m. te weinig animo.

Korpsenwedstrijd Twentekanalen

In de ochtend van 3 september werd de Senioren Korpswedstrijd Twentekanalen gehouden, waaraan de leden van Hengelsport Federatie Midden-Nederland en Sportvisserij Oost-Nederland aan mee konden doen.
Zeventien verenigingen uit beide federaties hadden zich voor deze wedstrijd opgegeven. De meeste vangsten bestonden uit grondels, maar gelukkig werden ook wat voorns, brasems en baarzen binnen gehengeld.
Om 12.00 uur werd het signaal “einde wedstrijd” gegeven en konden de weegploegen hun werk doen. De deelnemers konden zich na de weging naar “De Nieuwe Aanleg” begeven, de prijsuitreiking zou plaatsvinden.

Uitslag korpsen
  1. HSV De Rietvoorn uit Holten. Het winnende korps bestond uit H. Scholten, K. Kolkman, H. Stegeman, A. Lichtenberg en B. Groot Obbink. Twee van hen konden de prijsuitreiking helaas niet bijwonen.

Uitslag individueel (top 3)
  1. H. Scholten (HSV De Rietvoorn Holten) - 5.100 gram
  2. Koos Kolkman (HSV De Rietvoorn Holten) - 4.610 gram
  3. Udo Boll (HSV ’t Voorntje Eibergen) - 3.220 gram.

Federatief Clubkampioenschap

Op 17 september werd het Federatief Clubkampioenschap gevist. Waar vorig jaar slechts 4 teams zich hadden ingeschreven, waren dit er nu maar liefst 10! De 90 deelnemers gingen verdeeld over 5 vakken de strijd met elkaar aan al was de sfeer buitengewoon goed. Naast het weer waren ook de vangsten wisselvallig en deze varieerden dan ook van geen vangst tot circa 7 kilo. In totaal vingen alle deelnemers bij elkaar ruim 164 kilo.
Tot aan het opmaken van de uitslag bleef het spannend en met slechts 1 punt verschil werd HSV Haaksbergen eerste en HSV Ons Belang Zutphen tweede. De derde plek was voor HSV Bathmen
De nummers 1 en 2 gingen door naar de landelijke finale op 29 oktober waar zij helaas geen potten konden breken.

Barbeel koppelwedstrijd

Op 8 oktober stond de inmiddels jaarlijkse barbeelkoppelwedstrijd van Sportvisserij Oost-Nederland en Hengelsport Federatie Midden Nederland weer op het programma. Waar in de voorgaande jaren de wedstrijd ter hoogte van Veessen werd gehouden, was dit jaar de IJssel tussen Brummen en Zutphen het strijdtoneel. In totaal deden er 19 koppels mee. Deze koppels kwamen uit heel Nederland en zelfs een koppel uit Duitsland.
Het weer was geweldig voor een oktoberdag. Bovendien was de IJssel de afgelopen dagen voor de wedstrijd 1.5 meter gestegen waardoor het harder stroomde en het water troebeler was. Geen slechte omstandigheden dus om achter de Barbus barbus aan te gaan.

Om 9:00 uur klonk het startsignaal en werd er gevist tot 15:00 uur. Al na een uur kwam de eerste vangstmelding van barbeel binnen van het laatste traject. Naarmate de wedstrijd vorderde werden er nog 4 andere barbelen gemeld uit verschillende trajecten. Er werd ook genoeg witvis gevangen tijdens de wedstrijd. Onder andere windes, voorns, blauwneuzen en brasems passeerden de revue.

De top 3:
  1. De winnaar van de Barbeel koppelwedstrijd was uiteindelijk Team Hengelsport Apeldoorn geworden met in totaal 2 barbelen van respectievelijk 77 cm en 58 cm. Daarnaast had dit team nog 578 cm aan witvis gevangen.
  2. De tweede prijs ging naar Team Rodbreakers met een barbeel van 72 cm en 125 cm aan witvis.
  3. De derde plek was voor Team Van Dijk met een barbeel van 65 cm.

Prijzenwedstrijd

Natuurlijk werd ook in 2022 de traditionele Prijzenwedstrijd van Oost-Nederland weer georganiseerd en wel op 15 oktober in het kanaal Almelo de Haandrik nabij Bergentheim. In twee categorieën, dobber dragend en feeder, deden in totaal 75 deelnemers mee.
De vangsten waren helaas niet om over naar huis te schrijven. De deelnemers in de categorie dobber dragend vingen nog iets beter dan degenen die hun tactiek met de feeder in de praktijk brachten. Gelukkig lieten velen zich er ondanks de slechte vangsten niet van weerhouden om naar de prijsuitreiking te komen.

Uitslag dobber dragend
  1. Keano Jansen – 4970 gram
  2. Herwin Dikkeboer – 1530 gram
  3. Jan Bredenoort – 1460 gram
Uitslag feeder
  1. Rob Stroo - 1370 gram
  2. Theo de Jong - 500 gram
  3. Gert Dijkstra - 1020 gram

OPEN NATIONALE KAMPIOENSCHAPPEN EN INTERNATIONALE PRESTATIES

Tijdens verschillende Open Nationale en Wereldkampioenschappen hebben wedstrijdvissers uit Oost-Nederland prachtige resultaten behaald en een mooie eremetalen meegebracht naar huis. Sportvisserij Oost-Nederland feliciteert alle winnaars met hun plek op het podium!

Opnieuw goud voor Team JWP Waterservice op WK Feedervissen

Team JWP Waterservice is in het tweede weekend van april voor het tweede jaar op rij wereldkampioen feedervissen voor clubteams geworden. Maar liefst 43 teams streden aan het Italiaanse kanaal Bianco Loreo om de titel, maar met een totaal vangstgewicht van ruim 70 kilo trokken de goudhaantjes van 2021 opnieuw aan het langste eind.
Jan Willem Plekkenpol (Rijssen) en Martijn Kroes (Zutphen) vormen samen met Ramon Ansing, Edwin Timmer, Jurian Bulten, Gerrit Ansing, Ramon Pasmans en Kevin Bolhuis een team. Ze zijn nu zo’n vier jaar bij elkaar en visten in Italië pas hun tweede WK. Bij de vuurdoop in 2021 in het Bulgaarse Plovdiv pakten ze direct goud.

Brons voor Dylan Dams op ONK Junioren

Het weekend van 27 en 28 augustus stond in het teken van de Open Nationale Kampioenschappen Junioren en Teams. Beide wedstrijden werden gevist in de Lage Vaart bij Lelystad. In een deelnemersveld van 36 in de categorie U20 viste Dylan Dams van HSV Raalte (17 jaar) zich op de zaterdag in de prijzen met 2.585 gram vis, goed voor de derde trede van het podium.

Maver Zammataro pakt zilver op ONK Teams

De teams waren zondag aan de beurt om de strijd met elkaar aan te binden. Om een goede indruk te krijgen van het parcours was het winnende Limburgse team HSV De Karper al een dag eerder aanwezig. Een slimme zet, aangezien zij hun voertactiek konden aanpassen op basis van de prestaties van de junioren. Met 23.710 gram vis wisten zij team Maver Zammataro van de troon te stoten en er met de gouden plak vandoor te gaan. Maver Zammataro, met onder meer Stefan Altena uit Wierden, moest het na eerder al zeven keer Nationaal Kampioen te zijn geweest doen met een verdienstelijke tweede plek. Zij vingen 13.685 gram vis.

Zilver voor Keano Jansen op ONK Heren

Op zaterdag 3 september vond het Open Nationaal Kampioenschap Heren plaats in het Noordhollandsch Kanaal bij West-Graftdijk. De 87 deelnemers werden verdeeld over vijf vakken. Keano Jansen (15 jaar), lid van ons federatief jeugd wedstrijdteam, liet zich van een zeer sterke kant zien en pakte met een tweede plaats het zilver! Hij wist maar liefst 16.260 gram vis te vangen, bijna 2 kilo minder dan de winnaar, maar ruim het dubbele gewicht van wat de nummer 3 ving. Een geweldige prestatie.

Gert Kikkert pakt de bronzen plak op ONK Feeder

Een dag na het ONK Heren viste Gert Kikkert van HSV ’t Meuntje Westerhaar met 95 andere deelnemers in hetzelfde kanaal het Open Nationaal Kampioenschap Feedervissen. Met 10.210 gram vis werd Gert eerste in zijn vak en overall derde, wat hem de bronzen plak opleverde.

Goud voor Nederlandse karper dames

Begin september was het complex Linear Fisheries nabij Oxford het toneel voor 24 koppels uit acht landen, die drie dagen lang het Wereldkampioenschap Karper vissen voor dames visten. De wedstrijd was onderverdeeld in een klassement voor teams en duo’s. Team Holland wist onder leiding van voormalig wereldkampioene Lizette Beunders met een vierde plek net geen podiumplek te behalen. Toch wist het team door hun ondersteuning wel bij te dragen aan een fantastische overwinning van het duo Anoek Bonnet en Bianca Venema, die met 13 karpers de gouden plak binnenhaalden.
Team Holland wereldkampioen Streetfishing
Na een zinderende strijd in Zwolle pakte het Nederlandse team, met onder meer Martijn Leus uit Oldenzaal, goud tijdens het WK Streetfishing, Oekraïne ging naar huis met de zilveren medaille en Roemenië pakte brons.
Het eerste wereldkampioenschap Streetfishing heeft op 14 en 15 oktober plaatsgevonden in Zwolle. Na twee dagen vissen hebben 10 landen, 20 teams met 40 deelnemers samen ruim 550 vissen in de scoring app geplaatst. Tot de laatste minuut van de wedstrijd was het een zeer spannende strijd en was het nog niet duidelijk wie er zou winnen. Met slechts een enkele vis kon de winst nog alle kanten op gaan en dat gebeurde. Een snoek leverde de benodigde centimeters op voor de gouden plak. Uiteindelijk wist Nederland als thuisland de winst zowel individueel als landelijk te pakken.

Team “Oost west, huis best” pakt zilver op NK Streetfishing

Zwolle was nog net bekomen van het voor Nederland gouden verlopen WK Streetfishing of 49 koppels stonden op zaterdag 5 november klaar voor de strijd om de nationale titel. Gedurende vijf uur moesten zij de wedstrijd van hun leven vissen. Dat was nodig, want met drie van de vier gouden vissende WK-gangers binnen het deelnemersveld was de concurrentie moordend.
Team Eend – Mika Kroese en Owen van Boven – visten zich naar de overwinning. De kersverse kampioenen werden met een verschil van 15 cm vis geflankeerd door Team Oost-west thuis Best – Martijn Leus (Oldenzaal) en Felix Sens – op zilver. Team De snoekzoekers – Timon Kooiman en Gideon Hessels – eindigde op brons.

JEUGDWEDSTRIJDTEAMS / -COACHES

2022 startte met de zoektocht voor nieuwe federatieve wedstrijdcoaches. Gelukkig zijn hiervoor twee fanatieke coaches gevonden in de personen van Paula Petiet en Richard Jansen. Uit een aantal oud teamleden en een paar nieuwe hebben de coaches een nieuw wedstrijdteam gevormd voor de TopTeamCompetitie junioren. Al snel kon er gestart worden met het wedstrijdseizoen tijdens het Noordoostelijk Kampioenschap. Zo hebben de vissertjes en de coaches diverse wedstrijden kunnen vissen, gezamenlijk kunnen trainen en een open training kunnen organiseren.

Paula Petiet en Richard Jansen

Ook waren de coaches druk met het scouten van nieuwe talenten bij de diverse Youth Challenge en selectiewedstijden. Daarnaast waren er ook kinderen die zichzelf meldden bij de coaches. De nieuwe lichting kon direct meetrainen met het team. Helaas is er halverwege het seizoen afscheid genomen van een aantal kinderen binnen het team. Gelukkig waren er voldoende kinderen gescout om toch met een team deel te nemen aan het tweede weekend van de TTC. Ook vanuit de wervingsdagen wedstrijdvisserij zijn er weer vissertjes aangesloten bij het team.
Het jaar is afgesloten met een supergave clinic over voer en leem/grond door Niels Evers, waarna natuurlijk het seizoen geëvalueerd is en er samen lekker gegeten is. De beide coaches kijken terug op een leerzaam jaar en kijken met een positieve blik naar 2023!

WERVINGSDAGEN WEDSTRIJDVISSERIJ

Het afgelopen jaar zijn voor de eerste keer wervingsdagen wedstrijdvisserij georganiseerd. Een nieuw evenement om kennis te maken met het wedstrijdvissen en tevens een prachtkans voor kinderen die wedstrijden vissen bij verenigingen om zich te laten zien richting het federatieteam. Ook konden tijdens deze dagen vragen rond wedstrijdvissen gesteld worden. De wervingsdagen wedstrijdvisserij werden in het tweede weekend van september op verschillende locaties door het hele land georganiseerd.
De wervingsdag van Sportvisserij Oost-Nederland vond plaats aan misschien wel het mooiste wedstrijdwater van Oost-Nederland; het Beukerskanaal.

Ochtendwedstrijd
Voor de kinderen was er zowel ’s ochtends als ’s middags een wedstrijd van anderhalf uur. Tijdens de ochtendwedstrijd waren er 5 deelnemers aanwezig. In totaal is er 947 cm vis gevangen en deze wedstrijd is gewonnen door Wout Leushuis. Hij had zelfs zo veel vissen gevangen, bij elkaar 332 cm, dat deze niet in de lijst pasten om de centimeters op te schrijven.

Demovissers
Een aantal vrijwilligers viste tijdens deze dag een demonstratiewedstrijd. Met volledige uitrusting konden de kinderen zien wat een wedstrijdvisser zoal meebrengt. Tussen het ochtend- en middagprogramma konden kinderen de demovissers het hemd van het lijf te vragen. De tips vloeiden rijkelijk en werden in de middag direct in de praktijk gebracht. Zo werden er tuigjes aangepast voor de middagwedstrijd en het voer nog extra nat gemaakt zodat dit goed kleefde.

Middagwedstrijd
De middagwedstrijd trok meer deelnemers dan de ochtendwedstrijd, in totaal 9 deelnemers. Verschillend in visniveau deed iedereen goed zijn of haar best om een visje te vangen. Helaas lukte het niet iedereen om vis te vangen, maar gelukkig was er een lach te zien op het gezicht vanwege de leuke ervaring van deze vismiddag. Bij elkaar wisten de 9 deelnemers 1037 cm aan vis te vangen. Wederom ging Wout Leushuis er met de winst vandoor, hij had zelfs nog meer gevangen dan tijdens de eerste wedstrijd, namelijk 339 cm. Er werd zelfs nog een mooie grote voorn gevangen, door Sef Leushuis, het broertje van Wout. Deze voorn was maar liefst 32 cm, een echte knoeperd!

Vangsten van de profs
Na het meten van de vis die door de jeugd gevangen was, werden de vangsten van de demonstratievissers gewogen. Alle kinderen konden meekijken wat er door de profs gevangen was. En vis was er gevangen, in totaal bijna 21 kilo vis. Martin Damhuis won de demowedstrijd met net iets meer dan 6 kilo, hij wist met de feeder een paar hele mooie brasems te vangen. Jaap Verheij viste met de vaste stok en kwam met alleen maar kleine visjes slechts 200 gram te kort voor de winst. Aaldert Hartkamp wist zelfs met de feeder een mooie snoekbaars te vangen, deze telde niet mee voor de wedstrijd, maar was toch mooi om te laten zien!