COMMUNICATIE EN PROMOTIE

Na twee coronajaren konden we het afgelopen jaar weer helemaal los! Dat betekende dan ook een bomvol programma. Er werden eindelijk weer vele VISlessen op basisscholen gegeven en het project Samen Vissen kwam goed van de grond. De beurs Faszination Angeln in het Duitse Lingen bleek in mei niet zo’n succes te zijn. Verschillende evenementen zoals Meerval Mania, de ZomerVISkaravaan en het Junior IJsselfestijn werden goed bezocht. Zowel de nieuwe roofviscommissie als de vliegviscommissie organiseerden ook voor het eerst een evenement. Na 10 jaar is de Stekkenkaart van de IJssel volledig vernieuwd. Op het gebied van promotie zijn er opnieuw reportages in VIS-TV XL gemaakt én de VISvrouwen kwamen naar het Vechtdal.

Samen Vissen

Sinds 2019 verzorgen vrijwilligers van lokale hengelsportverenigingen visuitjes voor bewoners en cliënten van zorginstellingen door heel Nederland. Afgelopen jaar hebben in het hele land maar liefst 1300 bewoners van zorgcentra deelgenomen aan 171 onvergetelijke visuitjes. Alleen al in Oost-Nederland waren dat 482 deelnemers bij 57 visuitjes! Ook hebben we in april vier nieuwe Samen Vissen coaches mogen verwelkomen. Zij hebben al een paar mooie visuitjes georganiseerd in samenwerking met de lokale hengelsportverenigingen. Een prachtige samenwerking!

Samen Vissen-dag
Het project Samen Vissen is een initiatief van Sportvisserij Nederland i.s.m. het IVN en de zeven federaties. Om het succes van Samen Vissen te vieren is op vrijdag 9 september een eerste Samen Vissen-dag georganiseerd voor alle Samen Vissen coaches en medewerkers die de coördinatie van de visuitjes verzorgen. Deze gezellige dag stond in het teken van ervaringen uitwisselen en verbeteren van het programma. ’s Ochtends vond het informatieve deel plaats middels een presentatie. Daarna volgde een heerlijke lunch en tot slot konden alle aanwezigen opstappen aan boord van een rondvaartboot voor een tochtje over het Naardermeer.

Vislessen

In 2022 is er weer flink gewerkt aan de VISlessen op de basisschool. Er zijn in totaal 70 VISlessen gegeven, verspreid over het hele werkgebied en verdeeld over 15 VISmeesters. Ook heeft de cursus VISmeester weer plaatsgevonden en naast een nieuw VISmeester hebben we nu ook een VISjuf in Oost-Nederland mogen verwelkomen. Nog altijd hebben we jaarlijks meer aanvragen dan de VISmeesters en VISjuf kunnen verzorgen, we blijven daarom nieuwe vrijwilligers werven. Ook in 2023 worden de cursussen VIScoach en VISmeester weer georganiseerd. De vismeesterdagen waren weer een groot succes en zeer goed voor de onderlinge contacten.

Meerval Mania

Op zaterdag 4 juni jl. vond de tweede editie van Meerval Mania plaats op Recreatiepark de Scherpenhof aan de IJssel bij Terwolde. De organisatie lag wederom in handen van Hengelsport Federatie Midden Nederland, Meervalwebshop Tom-Cat en Sportvisserij Oost-Nederland. Naar schatting vonden zo’n 250 bezoekers de weg naar dit complete meervalevenement en kwamen ook een kleine 100 parkgasten een kijkje nemen. Sommigen hadden speciaal voor Meerval Mania al één of meer overnachtingen geboekt. VIS TV was er ook bij en maakte een leuke reportage.

Demo's en lezingen
In tegenstelling tot de eerste editie in 2019 was het deze keer prachtig weer! Iets wat natuurlijk erg goed meewerkt als mensen ook graag het water op willen in bijvoorbeeld een mooie elektrisch aangedreven bellyboat van Floatplus. Naast verschillende demo’s waren er mooie lezingen over uiteenlopende onderwerpen. Thomas Sintobin vertelde een boeiend verhaal over de biologie en het gedrag van de meerval. Edwin Klijnsma gaf zijn geheimen over het afspannen prijs en Tobias Stuurman nam zijn publiek mee in de meervalvisserij vanuit een bellyboat.

Meervalmarkt
Volop informatie dus en om daarmee direct aan de slag te kunnen, was er een meervalmarkt ingericht door Tom-Cat, waar je als bezoeker direct het voor jou geschikte materiaal kon aanschaffen. Natuurlijk was de kwakbak ook weer present, waar je verschillende soorten kwakhoutjes kon testen. Dit blijft leuk en was opnieuw een publiekstrekker voor jong en oud.

Actie loodvrij
Hengelsport Federatie Midden Nederland en Sportvisserij Oost-Nederland bemensten samen een stand en hadden een leuke actie waarbij bezoekers hun oude vislood gratis konden ruilen tegen alternatieve gewichten. Er is meer dan 1 kilo lood ingeruild!

Aftermovie
Beelden zeggen meer dan woorden, dus volg de QR code of klik hier voor een mooie video, gemaakt door Roofmeister

ZomerVISkaravaan

Een leuke terugkerend jeugdevenement is de ZomerVISkaravaan. Ook in 2022 heeft Sportvisserij Oost Nederland ondersteuning geboden aan hengelsportverenigingen die meededen met de ZomerVISkaravaan. Het doel van de ZomerVISkaravaan is om kinderen in hun directe woonomgeving kennis te laten maken met en te begeleiden bij het sportvissen. Tevens wordt door promotie de zichtbaarheid/bekendheid van de lokale hengelsportvereniging vergroot. De ZomerVISkaravaans streken in de zomer van 2022 neer in Wierden, Emmeloord, Marknesse en Oldenzaal. Op ieder event was van alles te beleven, zoals het zelf vissen onder begeleiding van professionals, het leren maken van je eigen vistuigje en het vechten met de grootste vissen op de drill-simulator. Kinderen leerden alles over de biologie van de dieren en vissen onder water. Als kers op de taart kregen de kinderen ook nog een goodiebag én een gratis hengel mee naar huis.
De verenigingen die meedoen aan de ZomerVISkaravaan bieden de jeugd tevens een gratis online jeugdvergunning. Hiermee kunnen de kinderen onder de 14 jaar tot het einde van het kalenderjaar gratis vissen in het water van de vereniging en de federatie. Naast deze ZomerVISkaravaans is er ook een spetterende VISkaravaan georganiseerd op het WK streetfishing in Zwolle half oktober.

Mooie vangst tijdens de ZomerVISkaravaan in Oldenzaal

Straatspeeldag Marknesse

Ieder jaar vindt op de 2e woensdag in juni de Landelijke Buitenspeeldag plaats. Al vele jaren zijn vrijwilligers van Sportvisserij Oost-Nederland er met een stand aanwezig om kinderen uitleg te geven over vissen en de onderwaterwereld. Ook waren de diverse spelletjes weer aanwezig. Speciaal voor deze 20ste editie van de buitenspeeldag is er een bos bloemen aangeboden aan de twee vrouwen die elke editie organiseren en hebben onze vrijwilligers de vele kinderen verblijd met wat leuke extra gadgets, zoals sleutelhangers, tuigjes en madenbakken.

Scholenprojectdagen

De scholenprojectdagen van de Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging (KNJV) bij het Recreatiepark Zalencentrum Spalink in Geesteren zijn in middels een begrip in de regio. Op 5 en 6 september waren er weer VISmeesters van Sportvisserij Oost-Nederland aanwezig om mini-vislessen te verzorgen voor de aanwezige kinderen basisscholen uit omliggende plaatsen. Naar de scholenprojectdagen komen gemiddeld zo’n 400 kinderen, die in blokjes van zo’n 20 minuten kennis maken met natuurorganisaties en -activiteiten.

Praktijkdag vliegvissen

Op zaterdag 1 oktober organiseerde de vliegviscommissie van Sportvisserij Oost-Nederland een praktijkdag vliegvissen in Geesteren. Bestuurders en leden van verschillende hengelsportverenigingen maakten kennis met deze prachtige manier van vissen. Bekende vooroordelen over vliegvissen kwamen met de nodige humor en zelfspot aan de orde. En de eindconclusie? Iedereen kan het, altijd, overal en je hebt er niet veel voor nodig!
In het ochtendprogramma werd met een levendige presentatie ingegaan op het waarom van het vliegvissen. Wat is het en wat maakt het zo speciaal? Met het binden van vliegen, het zelf maken van voedselimitaties voor de vis, leerden de deelnemers de beginselen van het vliegen binden.
Na een werpclinic en een goede lunch werd er op forel gevist in de vijvers van de Broekbeke. De reacties van deelnemers uit Zutphen, Almelo, Vroomshoop, Havelte en Nijverdal waren positief. Het was een gezellige en geslaagde dag. Leuk om het enthousiasme over vliegvissen te zien en wie weet inspireert het om binnen hengelsportverenigingen meer te doen met het vliegvissen.

Roofvis “op stap” dag Deventer

Tijdens de herfstvakantie van 2022 vond de eerste Roofvis “op stap” dag voor jeugd plaats in en om Deventer. 17 jonge roofvissers hadden zich opgegeven om deze dag onder leiding van ervaren roofvissers een hengeltje uit te gooien. De ontvangst was in het clubhuis van de Deventer Hengelsportvereniging, waarna YouTuber en roofvisser Lau Boom van Kanalgratisdotnl een boeiende lezing gaf.
Na de lunch in het clubgebouw werden de jonge vissers verdeeld in groepen op basis van de roofvissoort die zij graag wilden vangen. Een groep ging naar de wijk de Worp om in de IJssel op snoekbaars te vissen. Een andere groep probeerde in het Overijssels Kanaal en wat vijvers in de Vijfhoek de snoek te belagen en de derde groep liet het snoek- en baarskunstaas zwemmen in de Schipbeek. Alle groepen wisten de doelsoort te vangen! Al met al een zeer geslaagde dag met prachtig weer en veel blije koppies.
Scan de QR code of klik hier voor de aftermovie

Junior IJsselfestijn

Zaterdag 1 oktober was het dan eindelijk weer zo ver, het Junior IJsselfestijn kon weer plaatsvinden in de IJssel nabij Brummen. Dat de populariteit van het Junior IJsselfestijn steeds groter wordt is duidelijk, in de week voor het event waren de 50 plaatsen allemaal bezet en ontstond er zelfs een reservelijst. Zelfs op de vrijdagavond moesten we helaas nog kinderen teleurstellen die zich op de valreep wilden aanmelden. Bijna 25 vrijwilligers hielpen tijdens het event o.a. met het vissen, hand- en spandiensten en de catering. In tegenstelling tot de weersvoorspellingen werd het die dag ook nog eens prima weer!

Vaste stok en feeder
Na een openingswoordje werd de groep in tweeën gedeeld, de eerste groep ging vissen met de vaste hengel. De tweede groep startte met het vissen met de feederhengel. Onder goede begeleiding klonken al snel de eerste juichkreten, de eerste vissen waren binnen! Een aantal konden bewaard worden in een groot aquarium, waardoor er uitgelegd kon worden hoe een vis herkend kan worden en wat nu de verschillen zijn per vis.

Soorten en aantallen
Na de lunch bij De Veerstoep wisselden de groepen van type visserij en ook in de middag werd er lekker door gevangen. Met de vaste stok bestonden de vangsten voornamelijk uit diverse soorten grondels, maar ook alvers, voorns, roofblei en zelfs een grote winde. Er werden zelfs aantallen van 45 of meer vissen gevangen door sommige kinderen! De vangst bij de feeder was meer divers. Het aantal vissen was dan wel minder per kind, maar de soorten waren vaak veel groter dan bij de vaste stok. Ook grondels konden de feeder niet weerstaan en daarnaast werd er voorn, winde, kolbei, brasem en zelfs nog een snoekbaars gevangen!

Om 15:00 uur was het vissen helaas ten einde en werden alle materialen verzameld. Na een leuke groepsfoto kreeg iedere deelnemer een goed gevulde goodiebag mee naar huis. Als bedankje kregen alle vrijwilligers een lekker Bronkhorster Veertje mee naar huis. De grote voldoening was bij iedereen van de gezichten af te lezen. Het was weer een dag om met veel voldoening op terug te kijken!

VECHTschippers

De VECHtschippers zijn in de zomer van 2022 slechts één keer uitgevaren met gasten. Om meer animo te creëren voor een dagtochtje met de VECHTschippers hadden we een speciale zomeractie op touw gezet, waarbij op een dag 4 vistripjes georganiseerd werden. Dit bleek helaas nog geen gouden greep te zijn. Het komende jaar hopen we toch vaker uit te kunnen varen en meer mensen een leuk visdagje uit te kunnen bezorgen.

Faszination Angeln Lingen

In verband met de laatste coronaperikelen schoof de Duitse hengelsportbeurs Faszination Angeln in Lingen op naar begin mei. Uiteraard waren we weer present in onze gezamenlijke stand met Sportvisserij Groningen/Drenthe, enkele hengelsportverenigingen, Visgids Frans en Visgids Groningen. Speciaal voor deze beurs hadden we onze Snelstartgids voor Sportvissers in Duits laten vertalen en vereenvoudigd tot de belangrijkste regels.
In tegenstelling tot de reguliere beurs in februari viel het behoorlijk tegen met bezoekers. Het visseizoen is in mei natuurlijk al in volle gang, dus mensen hebben hun materialen en VISpas al lang op orde. Bovendien was het die zondag moederdag, dus voor velen tijd voor familieaangelegenheden. Ook voor de organisatoren was dit een goede leer, dus volgend jaar vindt de beurs gewoon weer in februari plaats.

Nieuwe stekkenkaart IJssel

Begin december is de volledig geüpdatete uitgave Visstekken langs de Overijsselse / Geldersche IJssel verschenen. Vanaf Kampen tot aan Arnhem zijn de mooiste en best bereikbare visstekken beschreven, die bevisbaar zijn met de VISpas. In deze handige full colour boekvorm zijn deelkaarten van de IJssel opgenomen met daarnaast stekbeschrijvingen. De vele kleurrijke foto’s geven een mooi beeld van de omgeving en vismogelijkheden in de IJssel. Naast deze fysieke 30 pagina's tellende uitgave is er nu ook een digitale versie van de kaart beschikbaar.

61 mooiste stekken
De vorige editie van de visstekkenkaart dateert van 2012 en in de loop van de afgelopen jaren is er veel veranderd, met name op het gebied van looprechten en recht van overpad. Na een grondige inventarisatie hebben we in samenwerking met onze buurfederatie Midden Nederland de 61 mooiste en best bereikbare visstekken vanaf Kampen tot Arnhem in beeld gebracht. Alle stekken zijn te bevissen met de VISpas. Per stek is duidelijk aangegeven hoe je er moet komen, wat bij benadering het adres is en of er bijzonderheden zijn.

Extra: digitale versie
Natuurlijk zijn er nog veel meer mooie visstekken langs de IJssel te vinden. Deze stekken zijn te vinden op de digitale versie. Hierin zijn ook stekken opgenomen waarbij men lid moet zijn van een lokale hengelsportvereniging. Op elke deelkaart in het boekje staat een QR code naar de digitale kaart. De digitale kaart zal indien nodig steeds geactualiseerd worden.

VIS-TV XL

Maar liefst vijf keer stonden vrijwilligers en medewerkers én sportvissers uit ons federatiegebied voor de camera’s van de ploeg van VIS TV XL.

Loodvrij
Gerrit en Bart Hannink uit Enschede werkten mee aan een mooie uitzending over loodvrije materialen, die Gerrit zelf maakt. Vader en zoon vissen graag met hun eigen loodvervangers in o.a. de Bijkersplas in Vinkenbuurt. Bart was aangenaam verrast dat hij zijn grote idool en VIS TV presentator Daniël Weijers kon ontmoeten.

Vissen redden
Presentatrice Liselot ging in het voorjaar mee naar een calamiteit met de ploegleden van onze Stichting Visserijkundig Onderzoek Oost-Nederland. Onder leiding van Mark Kouwenhoven ging ze samen met de vrijwilligers een droogvallende kolk afvissen om vissen te redden.

Meerval Mania
Tijdens Meerval Mania interviewde Jan Willem Weijers Sonja van der Kooi en collega Rinus Robaard van HF Midden Nederland. Meerval vissen wordt steeds populairder en dit evenement biedt alles wat je zoekt als je wil vissen op deze oervis.

Vliegvissen Doorbraak
Lid van onze vliegviscommissie Hyppo Wanders met presentator Daniël Weijers op pad voor een vliegvisavontuur in de Regge. Vanuit bellyboats wisten beiden vis te vangen. Een mooie promotie voor een prachtig stukje water in een natuurljike omgeving.

Nachtuil
Tijdens de controleactie Nachtuil maakten onze boa’s met presentator Tamme Smit een item over controle en handhaving in ons werkgebied. Deze uitzending zal in 2023 worden uitgezonden.

Scan de QR code of klik hier om de afleveringen terug te kijken

VISvrouwen

De VISvrouwen is een TV programma over vissende vrouwen. VISvrouwen Paula en Nathalie reisden af naar het Vechtdal. De dames stapten aan boord bij Sonja van der Kooi om te gaan vissen op de Overijsselse Vecht in de omgeving van Ommen. Begin juli was de uitzending waarin Sonja de dames naar de mooiste roofvisstekken bracht en waarin een paar mooie snoeken in de boot kwamen. Scan de QR code of klik hier om deze aflevering terug te kijken.

Regio-edities Hét VISblad

Zoals gebruikelijk ontving elke VISpashouder uit Oost-Nederland afgelopen voor- en najaar weer gratis de regio-editie van Hét VISblad.

Aan bod kwamen in de voorjaarseditie onder andere de uitgebreide activiteitenkalender en het wedstrijdprogramma. We lichtten weer wat extra vismogelijkheden in ons gebied uit, waaronder een vissteiger in Bergentheim en een mooi traject met vissteigers langs het Steenwijkerdiep. Ook maakten we melding van karperuitzet in samenwerking met de KSN in verschillende wateren. Speciaal voor Hét VISblad zochten we Gerrit en Bart Hannink op, die zelf mooie en oerdegelijke loodvrije gewichten maken. Ten slotte deden we een oproep om vrijwilligers te werven voor onze nieuw op te richten roofviscommissie.

Regio-editie najaar 2022 (klik voor PDF)

In de najaarseditie besteedden we aandacht aan visreddingsacties van de afgelopen droge zomer. Onze controleurs gingen op pad met loodvrije materialen en er zijn weer nieuwe steigers aangelegd in ons werkgebied. We meldden positieve berichten over de Stobbeplas en HSV ’t Zumpke uit Enter bond de strijd aan met aalscholvers in de Lee. We namen je mee met de nachtelijke controles door onze boa’s tijdens project Nachtuil. Ook was er weer een mooie eregalerij op wedstrijdgebied. Na 4 jaar onderzoek presenteerden we de resultaten van het vismigratieproject Swimway Vecht. Tot slot interviewden we Vis Meid, fanatiek sportvisser én vrijwilligster bij onze Stichting VKO Oost-Nederland.

Digitale mediakanalen

Onze website biedt naast actueel nieuws nog altijd een belangrijke bron van informatie. Naast de reguliere digitale nieuwsbrief verschijnt ook een digitale vrijwilligersnieuwsbrief (2022: 165 abonnees) én is een nieuwsbrief voor externe relaties in het leven geroepen (2022: 13 abonnees).

Het aantal volgers op onze Facebookpagina is gestegen naar 3416 een stijging van ruim 20% t.o.v. het jaar daarvoor. Ook ons Instagramaccount wordt meer gevolgd. Eind 2022 volgden bijna 580 mensen ons via Instagram t.o.v. zo’n 400 het jaar daarvoor.